onsdag den 7. september 2011

Æble-lakrids-smør!!

Ananasæblerne er modne og flader nu selv af!!



De er bare så flotte!!





Men de skal jo bruges til et eller andet, da vi ikke kan spise dem allesammen.

Derfor har jeg idag prøvet at lave 

Æble-lakrids-smør!!

Inspireret af en opskrift fra www.okologi.dk !!

1 kg æbler
1,5 dl vand
4 stk kardemommekapsler
2 tsk lakridssirup
fra Johan Bülow
fintrevet skal og saft af 1 citron
1 tsk havsalt
130 g mørk el. lys rørsukker
65 g mørk farin


Skær æblerne i store stykker, med skræl og kernehus.
Læg dem i gryden og tilsæt vand.
Sæt gryden over og lad det komme i kog med låg, skru ned og lad det småkoge  i 30-40 minutter eller til æblerne er helt udkogte.

Herefter kom min, i Sverige indkøbte æblemoser i brug!!


Mosen bliver presset igennem sigten og hældes tilbage i gryden. 


  Krydderiblandingen tilsættes,( Jeg knuste det i en morter, men kan også knuses i en kaffemølle eller lignende.)sammen med citron-skal og -saft, lakridssirup og sukker.


Læg låget løst ind over gryden og lad det koge i ½ til 1 time.


Imens skoldede jeg glassene i ovnen i 30 minutter ved 150 grader og kogte lågene, så jeg ikke behøver at bruge atamon.
Til sidst hældes det på de varmebehandlede glas.
Det blev til 3 små glas.




Det smager rigtig godt, dog kunne der godt være tilsat lidt mere lakridssirup!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar