torsdag den 17. oktober 2013

Tomatketchup

Alle vores mange gode tomater skal bruges til at lave en rigtig god hjemmelavet ketchup!!


2 kilo tomater
500 g æbler (jeg brugte Belle de Boskop)
4 spsk olivenolie
1 spsk salt
1½ tsk peber
2 dl. eddike ( jeg brugte 1 dl rødvinsedddike og 1 dl. balsamico)
500 g løg
2 chilier ( jeg brugte Pinochios nose )
10 spsk honning
1 tsk allehånde
1 tsk kanel
2 spsk karry
4 laurbærblade
en håndfuld frisk timian


Det hele blandes sammen i en stor gryde, som koger i ca. 1 time eller til det har den rette konsistens.
Laurbærblade og timiankviste tages op og det hele blendes.....jeg brugte en stavblender.


Det blev til næsten 3 liter ketchup.
Den smager fantastisk, dog vil jeg nok bruge en lidt stærkere chili næste gang, da vi godt kan lide at det prikker lidt på tungen, og det gør denne ikke!!

 

3 kommentarer:

  1. skal det ikke sies for at komme af med skallerne fra tomaten??

    SvarSlet
  2. WOW... Trine.. jeg sprang ud i det... Brugte sukker i stedet for honning som på mystisk vis er blevet spist...
    Og hold da op det er en god ketchup.....

    Nå så skal vi finde ud af at lave sennep*G*

    SvarSlet
  3. Det var godt Inge, at du kan lide den! Og jeg piller kun skalden af tomaterne, når jeg bruger store tomater, ellers blender jeg bare det hele....syntes ikke det er noget problem. Jeg laver den tit af frosne tomater og så ér det enormt nemt, bare at overholde med kogende vand, så smutter skalden selv af, men igen kun de store tomater!

    SvarSlet